
ORLEN sfinansował zakup łodzi ratunkowej dla płockiego WOPR
By Kasia Chociemska In Aktualności On 20 sierpnia 2018
Nowoczesna łódź ratunkowa wraz z przyczepą transportową trafi do Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego w Płocku. Zakup będzie możliwy dzięki darowiźnie z Fundacji ORLEN DAR SERCA i współpracy ze sponsorem strategicznym jakim jest PKN ORLEN.
Łódź przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa w rejonie działania ratowników z płockiego WOPR. Jednostka z pełnym wyposażeniem będzie jedną z najnowocześniejszych łodzi służących do patrolowania wszelkiego rodzaju akwenów wodnych. Na jej wyposażeniu, oprócz silnika marki Yamaha o mocy 100 KM, będzie także radiotelefon stacjonarny, kolorowa echosonda z GPS zapewniająca rzeczywisty podgląd podwodnego świata, kompas magnetyczny, elektroniczna konsola sterowna wraz z dwuosobową owiewką, oparciem i relingami, a także światła nawigacyjne LED, koło oraz rzutki ratownicze.
– Bezpieczeństwo ludzi jest najważniejsze. Dlatego też PKN ORLEN systematycznie wspiera ratowników z WOPR, ale także z płockich jednostek straży pożarnej, miejskiej i policji czy też placówki służby zdrowia. Już w dniu, gdy na Wiśle przeszła trąba powietrzna powodująca szkody w sprzęcie ratunkowym, wiedzieliśmy, że niezbędna będzie pomoc. Dlatego też, po konsultacjach z płockimi woprowcami, wybraliśmy wspólnie najbardziej optymalną formę wsparcia. Mam nadzieję, że jednostka, bardzo skuteczna w akcjach ratunkowych, na co dzień służyła będzie do patrolowania zbiorników wodnych. Wierzę, że dzięki niej uda się znacząco poprawić bezpieczeństwo, czego życzę zarówno ratownikom, jak również korzystającym z kąpieli pod chmurką – powiedziała Wioletta Kulpa, kierownik Działu Sponsoringu Społecznego i CSR w PKN ORLEN, podczas pikniku WOPR zorganizowanego dla korzystających ze strzeżonego kąpieliska w Grabinie.
Sportis S-5200 zostanie wykonana przez czołowego polskiego producenta łodzi hybrydowych typu RIB (Rigid Inflatable Boat). Dzięki swej lekkiej lecz wytrzymałej konstrukcji, składającej się z kadłuba laminatowego oraz tuby pneumatycznej z bardzo trwałego i odpornego na ścieranie hypalonu, będzie dość zwrotna, dzięki czemu będzie mogła szybko pokonać odległości na wodzie, co jest niezmiernie ważne w przypadku akcji ratunkowych. Nowa jednostka o ładowności 1000 kg, długości ponad 5 metrów oraz szerokości około 2,3 metra będzie mogła zabrać na pokład dziewięć osób. Komfort ratownikom zapewni przeciwpoślizgowy – samoodpływowy pokład, pięć niezależnych komór wypornościowych, siedzisko regulowane z oparciem dla sternika prowadzącego łódź, wewnętrzna oraz zewnętrzna linka burtowa, a także podwójna odbojnica zapobiegająca uszkodzeniu łodzi.
– Będzie to typ RIB, czyli twarda łódź pneumatyczna, lżejsza o jakieś 500 kg od podobnych jednostek jakie są wykonywane metodą tradycyjną. Tego typu konstrukcja jest często mylona z pontonami. Tymczasem jest to jednostka, której burtę zabezpieczono pneumatycznymi tubami. Zalety tego typu łodzi to głównie stabilność, odporność na uszkodzenia i prędkość oraz duża tzw. dzielność morska, czyli zdolność do żeglugi w trudnych warunkach. Solidny kadłub w kształcie litery V zapewnia dużą stabilność i umożliwia bezpieczne, bezkolizyjne dojście do burty innej jednostki czy pomostu. Łódź, która będzie napędzana mocnym 100-konnym silnikiem, pozwoli nam osiągać duże prędkości nawet przy bardzo złej pogodzie. Myślę, że będzie to taka nasza morska terenówka z napędem 4×4, która jest przystosowana do działań nawet w ekstremalnych warunkach jakie np. towarzyszą powodzi – powiedział Piotr Lisocki z płockiego WOPR.
Rejonowe Płockie Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe swoje działania prowadzi na obszarze ponad 5 000 km2 zamieszkałym – na terenie dawnego województwa płockiego – przez 520 000 osób. Zdaniem ratowników, zabezpieczenie tak ogromnego obszaru, usłanego wieloma jeziorami w tym m.in. pojezierzem gostynińskim, a, co szczególnie istotne, działania na rzece Wiśle w jej najszerszym odcinku jakim jest zalew włocławski, wymaga desygnowania najnowocześniejszych jednostek, spełniających najwyższe wymagania stawiane dla specjalistycznych łodzi ratowniczych.
Nie bez znaczenia jest również fakt, że dzięki wyposażeniu w tak nowoczesną jednostkę płocki WOPR będzie kompatybilny do działań na wodzie z innymi specjalistycznymi jednostkami takimi jak policja, straż pożarna, a nawet wojsko.
Comments are closed here.